Javascript Menu by Deluxe-Menu.com

Het begin

Het verhaal van Project Waldberg begint ergens in februari 2000. Na lang wikken en wegen besloot ik een nieuwe modelbaan te gaan bouwen. De nieuwe baan wilde ik situeren in het Duitsland van de jaren ’60, de tweede helft van tijdperk III dus. De modelbaan is niet gebaseerd op een bestaand station of stad, maar het uitgebeelde traject had echt kunnen bestaan. De jaren '60 waren een redelijk voortvarende tijd voor onze oosterburen. Bij de economische wederopbouw speelden de spoorwegen een belangrijke rol. Er werd nog volop met stoom gereden, maar de aflossing in de vorm van nieuwe diesellocomotieven als de beroemde V200 was al in zicht.

Het fictieve plaatsje Waldberg vervult een centrale rol in het ontwerp. Het plaatsje ligt ergens in het Zwarte Woud en ademt de typische sfeer van deze streek uit. Waldberg ligt aan een belangrijke doorgaande spoorlijn en heeft een bescheiden station met vier sporen en een klein goederendepot. Internationale treinen passeren Waldberg, maar stoppen er niet. Regionale treinen en stoptreinen stoppen er wel. Het locdepot ligt een beetje buiten de stad. Verder heeft Waldberg een industrieaansluiting en een spoor naar de haven.

De bouw

De baan is volgens de open bouwmethode gebouwd op een stevig lattenframe. Alle sporen en straten liggen op uitgezaagde stroken MDF, die worden gesteund door verticale spanten. De spanten zijn gezaagd in de vorm van het uiteindelijke landschap, zodat alle contouren direct werden vastgelegd. De losse delen werden niet geschroefd, maar verlijmd met sneldrogende houtlijm. De onderbouw werd zo ijzersterk. De onzichtbare sporen zijn op een dun laagje schuim gelegd om het geluid te dempen en kleine oneffenheden weg te werken.

Voor de zichtbare sporen heb ik de kant en klare Merkur Styroplast beddingen gebruikt. Zij zijn niet alleen makkelijk en snel te verwerken, maar zorgen ook voor een goede geluidsisolatie. De rails worden vastgezet met kleine Minitrix railspijkertjes, zodat je net zolang kunt opbreken en schuiven tot het echt goed ligt. De wissels worden verzet met de standaard Märklin wisselaandrijvingen. De aandrijvingen zijn weggewerkt door ze ondersteboven in de wissels te steken. Met een beetje extra ballast worden ze compleet aan het oog onttrokken. Een Weinert wissellantaarn maakt het helemaal af.

lees verder →

1 - 2 - 3 - 4 - 5

© Huib Maaskant - Alle rechten voorbehouden - aim@floodland.nl