Javascript Menu by Deluxe-Menu.com

Het sporenplan

Het sporenplan van Buitenlust is gebaseerd op de authentieke emplacementstekeningen van de stations Baarn NCS en Soest. De rest van het sporenplan is niet een een-op-een weergave van de werkelijkheid, maar wel geïnspireerd op de omgeving. Een bosrijke omgeving, polderland, een zandverstuiving en lokale industrie bepalen ook in werkelijkheid het landschap. Het had allemaal echt zo kunnen zijn.

Buitenlust is ontworpen als een modelbaan in segmenten. De hele baan is opgebouwd uit blokken die makkelijk te verplaatsen zijn. Je weet tenslotte maar nooit of je nog eens gaat verhuizen. Bovendien kun je zo makkelijker aan de baan werken. De voornaamste onderdelen van het plan eindigen op ene standaard spoor nul module-overgang. In principe kunnen de stations, de fabriek en het schaduwstation aan een andere modulebaan worden gekoppeld. De heel baan past in een kamer van 6 x 5,5 meter. Als je hetzelfde plan in H0 zou bouwen, heb je aan 3 x 2,75 meter genoeg. Kortom, een lekker compact sporenplan.

Model versus origineel

Het station van Baarn kende een emplacement van bescheiden afmetingen, maar met veel rangeermogelijkheden. Omdat het een kopstation is, is er maar één lange wisselstraat. Hierdoor is het mogelijk om zelfs in spoor nul een vertaling van de werkelijke verhoudingen te vinden. Als je het sporenplan met het origineel vergelijkt, zie je dat het station vooral in de lengte in ingekort; in de breedte hoefde ik maar weinig concessies te doen. Het perron is wat smaller gemaakt en de sporen liggen wat dichter op elkaar.

Na het verlaten van het kopstation, rijdt de trein door het vlakke landschap van de Eem. De ‘Vruchten Limonadefabriek Vrolic NV’ is geheel verzonnen. De fabriek staat model voor de lokale industrie die je overal in dit deel van het land vindt. Na de fabriek duikt de spoorlijn achter de achtergrond en begint te dalen.

Wanneer de trein weer achter station Soest vandaan komt, is de lijn bijna 20 cm gedaald. De lijn doorkruist een bosrijk heuvellandschap en daalt gestaag door. In totaal moet 30 cm hoogteverschil worden overbrugd om op het onderste niveau terecht te komen. Door met de achtergrond en het landschap te spelen, valt dat verschil nauwelijks op.

Het diorama

Het gangpad achter de deur. Aan de ene kant zie je station Baarn met het schaduwstation er onder. Aan de andere kant de Zanderij.

Het andere gangpad met station Soest. Achter de achtergrond daalt het spoor van het hoge naar het lage niveau.

2009 - 2016

1 - 2

Download

Download het complete sporenplan als PDF.

buitenlust.pdf (3,3 mb)

© Huib Maaskant - Alle rechten voorbehouden - aim@floodland.nl