Javascript Menu by Deluxe-Menu.com

Nederlandse stootjukken (de simpele oplossing)

Een stootjuk, de echte naam voor een stootblok, is één van die spoorse zaken waar je nooit bij stilstaat, maar die er wel echt bijhoren. Stootjukken naar Duits voorbeeld zijn er te kust en te keur. Nederlandse modellen kun je helaas ver zoeken. Gelukkig is het niet zo moeilijk om een redelijk Nederlands stootjuk in H0 te maken.

Er zijn verschillende typen stootjukken in Nederland. Verreweg het wijdst verbreid is de Stavast Senior. Het ontwerp is relatief eenvoudig. De basis wordt gevormd door vier stalen profielen. De staanders aan de voorkant steken ongeveer onder een hoek van 60 graden omhoog. De achterstanders zijn haaks daarop vastgeschroefd en lopen onder een hoek van ongeveer 30 graden naar achteren. Een brede houten balk verbindt de toppen van de driehoeken. De balk is rood geschilderd en is soms van buffers voorzien.

Als je niet superkritisch bent, kan uit een Duits model best een Nederlands exemplaar ontstaan. Het Fleischmann stootjuk 6117 komt aardig in de buurt. Het aanpassen van het stootjuk is een klusje van niets. De dwarsverbindingen tussen de staanders worden met een scherp mesje weggesneden. De buffers mogen blijven zitten, maar het is beter om ze ook te verwijderen. Stootjukken zonder buffers kom je vaker tegen dan stootjukken met buffers. De balk wordt glad geschuurd, eventuele gaatjes worden opgevuld met Revell Plasto.

De staanders krijgen een matzwart of antraciet jasje. De dwarsbalk wordt rood. Sommige stootjukken hebben een breed wit vlak in het midden van de balk. Het komt ook wel eens voor dat een stootjuk een sluitsein bovenop de dwarsbalk heeft. Het sluitsein is een vierkant wit bord met een dikke horizontale rode streep. De sluitseinen kun je makkelijk zelf maken met een printer.

Het stootjuk is nu klaar en kan op de baan worden geplaatst. Een paar druppels secondelijm zijn voldoende om het stootjuk op zijn plaats te houden. Het maken een Nederlands stootjuk is zo gebeurd en voegt een extra detail toe aan de modelbaan. Echt een klusje voor de regenachtige zondagmiddagen die ook zo Nederlands zijn.

Zo kan het ook nog. In het stoomtijdperk werden stootjukken gemaakt door twee bundels van drie oude spoorstaven verticaal in de grond te steken. De schoor achter het stootjuk is hier door gebrek aan ruimte vervallen.

Een uitgebreid verslag is te lezen in het december 2007 nummer van Railhobby.

2007

 

H0
© Huib Maaskant - Alle rechten voorbehouden - aim@floodland.nl