Javascript Menu by Deluxe-Menu.com

DKM op DCC

De NS 2400 is een veelgezocht model in H0. De populaire diesel is echter nooit door een grote fabrikant geproduceerd. De bekendste leverancier is het inmiddels verdwenen DKM dat verschillende varianten van de loc heeft uitgebracht. Gelukkig had een winkel bij mij in de buurt nog een exemplaar op de plank liggen. Het model is niet de standaard DKM uitvoering, maar een door Philotrain verbeterde versie. Prachtig allemaal, maar er moest nog wel even een decoder ingebouwd worden.

Voor het inbouwen van de decoder moeten we aan de binnenkant zijn. De kap wordt op zijn plaats gehouden door diverse nokjes aan de zijkanten van beide neuzen. Openmaken is een kwestie van voorzichtig indrukken en de kap naar boven van de loc trekken. Het interieur van de loc is een reis terug in de tijd. De printplaat is nogal grof opgezet en de motor is ook een tikkeltje ouderwets. Uiteraard is een NEM connector voor de decoder in geen velden of wegen te bekennen.

De loc zit al behoorlijk vol en het viel niet mee om een passende decoder te vinden. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de LokPilot DCC, het kleinere broertje van de bekende LokSound en LokPilot decoder. De LokPilot DCC is alleen geschikt voor DCC en iets gunstiger geprijsd. Natuurlijk is de decoder voorzien van alle snufjes die je van een moderne decoder mag verwachten, zoals lastregeling (cruise control), instelbare motorregeling en twee extra functies.

De decoder is net zo breed als de printplaat, zodat hij in de lengterichting in de loc past. Hij is te dik om op de printplaat te passen. Dat wordt dus zagen. Ik heb het smalle deel van de printplaat weggehaald om ruimte te maken. De decoder gaat er precies tussen en steekt nauwelijks boven het printje uit. Met een stukje dubbelzijdig plakband wordt hij op de motor bevestigd. De beide uiteinden van de printplaat blijven gewoon zitten. De componenten worden wel van de print verwijderd. Alleen de lampjes blijven nog over.

Het aansluiten van de decoder spreekt voor zich. De draadjes hebben de standaard DCC kleurcodering, net als bij de Sik en de Hippel het geval was. De 2400 heeft geen knipperlichten en dat maakt het nog eenvoudiger. Beide draaistellen leveren stroom via rode draadjes die op de twee printjes eindigen. Het rode draadje van de decoder moet op beide printjes worden aangesloten op het baantje dat is verbonden met het rode draadje. Krab eerst de groene beschermlaag van het baantje voor je gaat solderen. Hetzelfde geldt voor het zwarte draadje. De massa van de rails wordt via de schroeven doorgegeven aan een van de baantjes op de print. Het baantje is gemakkelijk te herkennen omdat het overduidelijk onder de schroeven doorloopt. Het zwarte draadje moet met beide printjes worden verbonden.

De andere draadjes zijn nu ook snel aangesloten. De oranje en de grijze draad zijn bestemd voor de motor. De oranje draad gaat naar het rode draadje van de motor en de grijze draad naar de zwarte. Een stukje krimpkous (te koop bij de elektronicawinkel) is uitermate geschikt om de verbindingen te isoleren. Dan is de verlichting aan de beurt. Een van de baantjes op de printplaten is de gemeenschappelijke massa van de lampjes. Oorspronkelijk is dit hetzelfde baantje als de zwarte (massa) draad van de rails. Nu wordt het baantje vlak na de massaverbinding doorgekrast. De juiste plaats is in de foto’s aangegeven. Het overgebleven stuk van de baantjes wordt aangesloten op het blauwe draadje.

De andere kant van de lampjes wordt aangesloten op het witte en het gele draadje. Het witte draadje gaat naar het gele lampje aan de voorkant en naar het rode draadje aan de achterkant. Het gele draadje wordt precies andersom aangesloten. Verder heb ik een lampje in de cabine gebouwd. Het is aangesloten op het blauwe en het groene draadje. Het paarse draadje is niet nodig en kan worden afgeknipt.

Tenslotte moet er nog het een en ander ingesteld worden. De LokPilot is te programmeren met elke DCC centrale en de aparte LokProgrammer van ESU. Het voordeel van de LokProgrammer is dat je alle CV’s gemakkelijk achter de computer instelt. Bovendien kun je de instellingen bewaren op je harde schijf.

CV Waarde Betekenis
3 2 Optrekvertraging
4 2 Afremvertraging
5 133 Maximale spanning
6 71 Middelspanning
17 201 Lang adres (hoge byte), adres = 2401
18 97 Lang adres (lage byte)
29 38 Configuratie
60 12 Functieconfiguratie F0 vooruit
61 12 Functieconfiguratie F0 achteruit
62 10 Functieconfiguratie F1


Een uitgebreid verslag is te lezen in het december 2003 nummer van Railhobby.

2003

 

H0
© Huib Maaskant - Alle rechten voorbehouden - aim@floodland.nl