Javascript Menu by Deluxe-Menu.com

NS 614 met Viessmann 5246

Nadat ik eerder de Roco Sik had voorzien van een decoder was het slechts een kwestie van tijd totdat ik zijn grotere broer te pakken zou nemen. De NS 614, door zijn schommelende rijgedrag beter bekend als de ‘Hippel’, heb ik een keertje in de aanbieding weten te bemachtigen. Het model gaat al een tijdje mee en dat kun je goed zien als je de kap er af haalt. De grote Roco motor past maar net in de motorruimte en de rest van het model is behoorlijk gevuld met een groot blok gietwerk. Een NEM connector ontbreekt.

Het is best lastig om een passende decoder voor de Hippel te vinden. De motor is zo groot dat een N decoder te weinig vermogen zal leveren. Bovendien moet de decoder minimaal drie functie-uitgangen hebben: twee voor de frontverlichting en eentje voor het zwaailicht op het dak. Het machinistenhuis is zo’n beetje de enige plaats waar je een decoder zou kunnen monteren. De rest van de loc zit gewoon vol met motor. De plaats in het machinistenhuis is echter te beperkt voor de meeste H0 decoders. Na flink zoeken kwam ik de nieuwe Viessmann 5246 locdecoder tegen die er op papier precies in zou moeten passen. De Viessmann 5246 decoder kan overweg met Märklin Motorola en DCC. De decoder heeft lastregeling (cruise control), vier functie-uitgangen en een maximale motorstroom van 1,1 A.

De wielen aan de rechterkant zijn van het model zijn via het chassis direct met de motor verbonden. De andere wielen geven via een koperen lipje hun stroom door aan de andere koolborstel. Bovendien is de massa van de lampjes ook met het chassis verbonden. Bij het inbouwen van de decoder moeten we dit van elkaar scheiden. De motor is makkelijk uit te bouwen door het schroefje aan de onderkant los te draaien. Ik heb isolerend plaatje uit dun styreen gemaakt en onder het koolborstelcontact bevestigd. De motor is zo volledig geïsoleerd van het chassis. De verbinding tussen de rechter wielen en het chassis heb ik met een slijpschijfje weggehaald. De andere verbinding tussen wielen en motor kun je weghalen door het koperen lipje onder de motor af te knippen. Vergeet niet om gelijk de condensator te verwijderen. Als het goed is, zijn nu alleen nog de lampjes met het chassis verbonden.

De decoder wordt met dubbelklevend plakband in het machinistenhuis vastgeplakt. De draadjes voor de voeding (rood en zwart) worden direct op de sleepcontacten gesoldeerd. Het grijze en het oranje draadje gaan naar de motor en worden direct op de koolborstelcontacten gesoldeerd. Het voorste lampje wordt aangesloten op het witte draadje en het achterste lampje op het gele draadje. De metalen schijfjes onder de koperen contacten kun je het beste verwijderen. Het chassis doet dienst als massa van de lampjes en daarom moet het blauwe draadje met het chassis worden verbonden. Ik heb het draadje blank gemaakt en tussen de houder van het achterste lampje geklemd. Nadat de motor weer is gemonteerd, moet de Hippel kunnen rijden. Als de frontverlichting niet klopt met de rijrichting, moet je de aansluitingen van de motor omdraaien.

De twee overgebleven functies heb ik net als bij de Roco Sik gebruikt voor het zwaailicht en de cabineverlichting. Het plastic zwaailicht heb ik vervangen door een rijstkorrellampje. De voorschakelweerstand van het lampje krijgt een plaatsje op een klein printplaatje dat onder het cabinedak wordt geplakt. Ik heb twee weerstanden (1,5 K Ohm en 4,7 K Ohm) parallel gezet om een totale waarde van 1,1 K Ohm te krijgen. Op het printplaatje heb ik een Märklin lampje gesoldeerd om de cabine te verlichten. Het printplaatje wordt aangesloten op de paarse, groene en blauwe draadjes. Blauw is hier weer de massa voor beide lampjes. Voor de zekerheid heb ik alles getest voordat ik het printplaatje met secondelijm definitief in de kap vastplakte.

Het monteren van de kap is een verhaal op zich. Eigenlijk is de decoder toch een beetje te groot. Ik heb stukjes van het plastic omhulsel afgesneden om de decoder nog iets kleiner te maken. Ook moest een deel van het ballastblok met een slijpschijf worden weggehaald om voldoende ruimte voor alle draadjes te maken. Voor je het weet, ben je hier al snel een uurtje of wat mee zoet, voordat de kap weer netjes op de loc zit.

Aan de buitenkant heb ik ook het nodige aangepast. Ik wil de Hippel inzetten in tijdperk III en dus moest het NS logo van de zijkant verdwijnen. Met een glasvezel potlood schuur je het er zo vanaf. Het derde frontlicht heb ik buiten dienst gesteld door de lichtgeleider aan de binnenkant van de kap aan te pakken. De plek waar het logo zat moet ik nog bijwerken en de witte handrails moeten nog geschilderd worden. Voorlopig kan het wel even zo.

Uiteraard moest er nog het nodige geprogrammeerd worden. De snelheid moet worden ingesteld en de optrek- en afremvertraging worden op nul gezet. Het adres heb ik op 614 gezet, zodat het gelijk is aan het bedrijfsnummer. De functies zijn zo ingesteld dat het zwaailicht netjes knippert en de cabineverlichting niet te fel brandt.

CV Waarde Betekenis
3 0 Optrekvertraging
4 0 Afremvertraging
5 80 Maximale spanning
6 40 Middelspanning
17 194 Lang adres (hoge byte)
18 102 Lang adres (lage byte)
29 38 Configuratie
51 16 Functie C: Gedimde cabineverlichting
52 1 Functie D: Zwaailicht
55 2 Tijdcyclus voor effecten
59 2 Mapping functie C
60 1 Mapping functie D


Een uitgebreid verslag is te lezen in de Railhobby van januari 2004.

2003

 

H0
© Huib Maaskant - Alle rechten voorbehouden - aim@floodland.nl