Javascript Menu by Deluxe-Menu.com

Bovenleiding naar DB voorbeeld

Een deel van de hoofdbaan van Project Waldberg is voorzien van bovenleiding. Elektrische locomotieven kunnen zo een deel van de baan berijden. Er is geen bovenleiding in het station en het locdepot. De computerbesturing zorgt ervoor dat ze daar dan ook niet komen. Alle locomotieven krijgen hun stroom via de rails; de bovenleiding is puur decoratief.

De verborgen trajecten hebben geen bovenleiding. Hier rijden de locs met de pantografen helemaal omhoog. Op sommige stukken is wel bovenleiding nodig omdat er te weinig ruimte boven het spoor is. De pantograaf zou daar kunnen blijven haken. Daar heb ik de oude Märklin bovenleiding gebruikt. Aan het begin van de bovenleiding worden de pantografen opgevangen met een omhoog gebogen rijdraad.

Voor de zichtbare trajecten heb ik gekozen voor Sommerfeldt bovenleiding. Het spul van Sommerfeldt is een stuk mooier dan dat van Märklin en oogt veel realistischer. Zeker de zeer dunne 'Profi Fahrdraht' ziet er heel echt uit. De Sommerfeldt bovenleiding heeft metalen masten, waartussen de rijdraad net als bij het grootbedrijf in rechte lijnen wordt opgehangen. De draad wordt aan de uitleggers bevestigd door hem vast te solderen. Hierdoor is de bovenleiding erg stevig en gaat ook niet kapot als je er achter blijft hangen.

De bovenleiding wordt met veren strak gespannen tussen de masten. Deze imitatie afspaninrichting werkt echt. De veer is namelijk verstopt in de plastic gewichtimitatie. Om de bovenleiding goed op spanning te houden, moet je ongeveer elke vier meter een afspaninrichting aanbrengen.

Het aanleggen van de Sommerfeldt bovenleiding is niet moeilijk, maar wel een karweitje dat de nodige aandacht vergt. Het enige lastige stuk bij Project Waldberg was de grote brug. De brug was al klaar en de uitleggers konden niet aan de balken van de brug worden vastgemaakt. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om de uitleggers aan aparte balken te bevestigen. Het hele stuk bovenleiding werd van tevoren in elkaar gezet en in één stuk in de brug geschoven. Nadat de balken met de uitleggers aan de brug waren vastgelijmd, kon de sectie met de rest van de bovenleiding verbonden worden.

De Sommerfeldt draden zijn normaal koperkleurig. Zo zien de draden er in werkelijkheid alleen uit als ze gloednieuw zijn. Na verloop van tijd worden ze echter donkergroen. Op trajecten waar stoomlocs rijden worden ze door de roetaanslag donkergrijs. Met een beetje verf is dit effect ook in model te bereiken. Ik heb Revell kleur 'antraciet' gebruikt voor het schilderen van de draden. Door de donkergrijze kleur lijkt de rijdraad nog dunner en valt hij minder op. Het enige gereedschap voor dit klusje zijn een klein penseeltje, een vaste hand en een berg geduld.

Sommerfeldt heeft een speciale brochure waarin het aanleggen van bovenleiding helemaal wordt uitgelegd. De brochure heet "Mit Oberleitungen fahren wie beim Vorbild" en is een absolute aanrader als je overweegt om Sommerfeldt aan te leggen.

2002

 

H0
© Huib Maaskant - Alle rechten voorbehouden - aim@floodland.nl