Javascript Menu by Deluxe-Menu.com

Verborgen wisselspoel

Alle moderne Märklin wissels voor K-rails hebben de losse wisselspoelen. Dit is al een hele verbetering met de grote spoelen van vroeger, maar het zou nog veel echter zijn als je ze helemaal niet meer zag. De grote vraag is alleen hoe? Märklin brengt zelf een setje op de markt voor ondergrondse bevestiging. De wisselspoelen zijn echter al niet erg betrouwbaar en het setje maakt dit alleen nog maar erger. Bovendien is het bevestigen ervan veel werk en is het ook niet goedkoop.

Een betere en goedkopere oplossing is het ondersteboven monteren van de wisselspoelen. Probeer het maar eens: gewoon de spoel uit het wissel trekken, 180 graden draaien en er weer insteken. Je zult zien dat het werkt. Nu nog even inbouwen in de baan...

De grootste bron van ellende is de automatische eindafschakeling van de wisselspoelen. De contactlipjes worden na verloop van tijd vet en slap. Het wissel gaat steeds slechter verzetten, totdat het er helemaal mee ophoudt. Bij het ondersteboven monteren van de spoel gebeurt dit nog veel sneller dan bij normaal gebruik. De oplossing: doorsolderen van de contactjes, zodat de eindafschakeling niet meer werkt. Deze ombouw is later weer makkelijk ongedaan te maken.

De volgende stap is het zagen van een sleuf op de plaats waar de spoel moet komen. De spoel steekt immers uit onder het wissel. Maak de sleuf niet te krap: een wat grotere sleuf maakt het monteren van de spoel makkelijker. Bovendien kun je er zo van onderen altijd nog bij om het wissel met de hand te verzetten als dat nodig mocht zijn.

De spoel is bevestigd aan het wissel. Beide zijn vastgedrukt in een bedding van Merkur Styroplast. Het geheel is klaar om neergelegd te worden, maar eerst moeten nog even de draadjes door de sleuf naar beneden.

Het wissel ligt en de spoel steekt nauwelijks uit boven de bedding. Met een beetje strooisel wordt hij straks helemaal onzichtbaar. De randen van de bedding worden afgewerkt met speciale strips.

De wisselspoel wordt weggewerkt met een beetje ballast. De volgende stap is het aanbrengen van de laatste details, zoals de wissellantaarn en trekdraden. De juiste onderdelen hiervoor kun je o.a. vinden bij Weinert.

Het resultaat: een netjes weggewerkte wisselspoel. De lantaarn is voorzien van een 'Handstellhebel'. Beide zijn van Weinert.

Tip: In plaats van een wisselspoel kun je ook kiezen voor een aandrijving met geheugenmetaal.

Een uitgebreider verslag kun je lezen in de Railhobby van mei/juni 2008.

2000

 

H0
© Huib Maaskant - Alle rechten voorbehouden - aim@floodland.nl