Javascript Menu by Deluxe-Menu.com

Simpel sluitlicht

Je zou het bijna vergeten, maar aan het einde van elke trein hoort eigenlijk sluitsein of een sluitlicht. Personenrijtuigen met sluitlichten zijn zo te koop, maar bij goederenwagens is de keuze beduidend minder. Met een handjevol onderdelen en een uurtje knutselen is zo’n werkend detail in elke wagen in te bouwen.

Ik heb gebruik gemaakt van een setje van Weinert. Onder nummer 4200 kun je een simpel bouwsetje bestellen dat bestaat uit een messing sluitlantaarn, transfers, een rijstkorrellampje en wat elektronica. De sluitlantaarn is mooi op schaal en een stukje kleiner dan de oversized lantaarns die we wel eens op fabrieksmodellen tegenkomen. Met de elektronicaonderdelen kan een eenvoudige schakeling worden gebouwd die er voor zorgt dat de lantaarn nagenoeg constant brandt op een analoge baan. Ik heb er geen gebruik van gemaakt omdat ik alleen digitaal rijd.

Ik heb het sluitlicht ingebouwd in een PwgPr14, een zogenaamde ‘Güterzug-Begleitwagen’. De lantaarn komt bij deze wagen op de achterwand te zitten. Je begint met het in elkaar zetten van de lantaarn. De lantaarn heeft aan beide zijden een rond gat. Met een beetje secondelijm plak je een rood glaasje in een van de gaten. Het andere gat blijft open. Vervolgens knip of snijd je twee transfers uit. Na een paar seconden in een bekertje water laten ze los van het papier en kun je ze op de zijkant plakken. Beschadigingen aan de lantaarn kun je bijwerken met zijdematte zwarte verf. In de achterwand boor je een gaatje van 1,5 mm. Steek het lampje door het gat, doe er een druppeltje secondelijm op en schuif de lantaarn er overheen. De lantaarn is zo klaar.

De bouwset bevat twee lange koperen lipjes die je kunt gebruiken om de wielen aan te sluiten. Boor een klein gaatje in het midden van de vloer. Het gaatje moet zo groot zijn dat het boutje er doorheen past. De lipjes worden met het boutje vastgezet en rusten op de assen. Het aanbrengen van de sleper is een wat lastiger klusje. Ik heb een blokje plastic van ongeveer 5 mm hoog over het boutje geplakt. De onderkant van het blokje moest een beetje worden uitgehold, zodat het netjes over de kop van het boutje past. De sleper is op het blokje geplakt.

De rails van een digitale modelbaan voeren altijd de volle spanning. Dat is veel te veel voor het kleine lampje dat werkt op slechts 1,5 volt. Ik heb een weerstand van 1,5 K Ohm ingebouwd om de spanning omlaag te brengen. Ik heb ook een flinke condensator toegevoegd om er voor te zorgen dat het sluitlicht niet meer flikkert. Je moet dan ook een gelijkrichter inbouwen, omdat de condensator alleen genoegen neemt met gelijkstroom.

Alles bij elkaar genomen kom je terecht op het simpele schemaatje met de gelijkrichter, de condensator en de weerstand. Je kunt de schakeling zonder printplaat opbouwen, maar op een klein stukje strokenprint ziet het er een stuk netter uit. Let bij het aansluiten van de componenten goed op de juiste aansluitingen. De + en – polen worden met symbolen op de componentjes aangegeven. Wanneer je alles hebt aangesloten, kan de kap er weer op en is de wagen ‘Einsatzbereit’.

2003

 

H0
© Huib Maaskant - Alle rechten voorbehouden - aim@floodland.nl