Javascript Menu by Deluxe-Menu.com

Nederlandse goederenwagens

Nadat de Grote Sik van het Nulpunt afgebouwd was, bleef het nog wat leeg op Buitenlust. De Grote Sik moet wel wat te doen hebben. Wat doe je dan? Dan ga je ook nog maar een paar echte Hollandse goederenwagens in elkaar zetten. Gelukkig had Frits Thies van het Nulpunt nog een setje met vier wagentjes liggen om te bouwen. Aan de slag dus maar...

De vier wagens worden in grote lijnen op dezelfde manier opgebouwd. Je begint altijd met het in elkaar zetten van de wagenbak. De messing klemmen zijn bij gebrek aan vuurvaste vingers een handig hulpje. De wanden worden eerst op een paar puntjes vastgezet. Als alles klopt, soldeer je ze helemaal vast.

De uitstekende lipjes worden afgeveild, zodat de wand helemaal glad wordt. Vervolgens wordt de wand verrijkt met diverse u-porfielen en hoekprofielen. De U-profielen vallen precies over de lipjes heen. Daar zie je dus niets meer van. Op de bovenkant komt een klein U-profiel om de wand wat dikker te laten lijken.

Enkele wagens hebben een grote grendel op de kopwand. Het is de bedoeling dat je die uit messing draad buigt. Dat is best een klus een 100% briljant wordt het niet. De volgende keer zou ik toch op zoek gaan naar een kant-en-klaar onderdeel bij een kleinseriefabrikant. Op de bufferbalk komen de remslangen en de platen voor de koppelingen.

Het onderstel is heel wat minder werk dan de opbouw. Het enige echt vervelende karweitje is het uitzagen van de gaten in de scheenplaten. Blijkbaar is het ontwerp van de bouwkit later aangepast, maar zijn de scheenplaten niet mee veranderd. Enfin, na het nodige geworstel zitten de assen netjes in de aspotten en staat de kar recht op zijn wielen.

De afwerking is het bekende verhaal van schoonboenen onder de kraan, stralen en spuiten. Ik gebruik bij messing modellen het liefst de verf van Philotrain/Phildie. Je kunt de verf zonder grondverf direct op het gestraalde messing spuiten. Dat scheelt weer een laag en de nodige stofjes. Bovendien is de de verf bijna direct droog en kun je snel verder werken.

En dat is dan de hele set. Van links naar rechts: CHC gesloten goederenwagen, GTM kolenwagen, GLO open bakwagen en GZG zandwagen. De Grote Sik heeft eindelijk wat te doen.

Een uitgebreider verslag kun je lezen in de Railhobby van mei/juni 2008.

2008

 

0
© Huib Maaskant - Alle rechten voorbehouden - aim@floodland.nl