Javascript Menu by Deluxe-Menu.com

Br86 met 60904

Nieuwe Märklin modellen hebben fantastische rijeigenschappen dankzij de hoogvermogenaandrijving. Helaas werken de nieuwere decoders niet met de oudere Märklin motoren. De zogenaamde alstroommotoren zijn moeilijk fijn te regelen met elektronica. De enige oplossing is het ombouwen van de motor.

Locomotieven met een trommelcollectormotor kunnen worden omgebouwd met ombouwset 60901. Voor schijfcollectormotoren is er een andere ombouwset op de markt: 60904. Met deze set kunnen ook de oudere locs in een keer worden omgebouwd naar de moderne hoogvermogenaandrijving.

Voor de ombouw nemen we een oude Br 86 met TELEX-koppelingen. Het uitbouwen van de motor gaat redelijk snel. Eerst worden de koolborstels verwijderd. Dan solderen we alle draden los. Nadat we de schroeven van de motor hebben losgedraaid, kunnen we in een keer het schild, de veldspoel en het anker verwijderen. De sleper wordt van de loc geschroefd om de rode draad naar de sleper los te kunnen solderen. Tenslotte worden ook de laatste draadjes naar de lampjes en de koppelingen verwijderd.

De ombouwset wordt compleet geleverd. In de doos vinden we een decoder, twee ankers, een permanente veldmagneet, twee motorschilden, een beknopte handleiding en een hoop extra onderdelen. De beide ankers zijn identiek op het aantal tanden in het tandwiel na. Bij het monteren van de motor is het belangrijk dat het goede anker wordt gemonteerd. Tel daarom de tanden van het oude anker en kies het nieuwe anker dat hetzelfde aantal tanden heeft.

De veldspoel wordt vervangen door de veldmagneet uit de set. Door het monteren van de nieuwe veldmagneet wordt de motor een gewone gelijkstroommotor. Het nieuwe motorschild maakt de motor compleet. Na een druppeltje olie op de ankeras is de motor klaar. De smoorspoelen in de set voorkomen hoogfrequent stoorsignalen die de decoder kunnen ontregelen. We monteren ze straks in de draden die de motor voeden.

Nadat we de rode draad naar de sleper hebben geleid, plakken we de decoder op zijn plaats. De bruine draad is de massadraad en moet aan het chassis worden vastgemaakt. De aansluiting van de motor is altijd een gok. Via de smoorspoelen sluiten we de groene en blauwe draad aan. Welke draad aan welk lipje gaat, moet een proefrit uitwijzen.Vergeet niet de drie extra condensatortjes te monteren.

De gewone functie wisselt met de rijrichting en gebruiken we voor de verlichting. Functie F1 gaan we gebruiken voor de TELEX-koppeling aan de voorkant, functie F2 voor de TELEX-koppeling aan de achterkant. Zo kunnen we de koppelingen onafhankelijk van elkaar bedienen. Bij het aansluiten van de functies gebruiken we geïsoleerde fittingen en de oranje functiemassa. De lampjes zullen dan straks niet flikkeren.

Voordat we gaan proefrijden volgt eerst een laatste controle: is er nergens contact tussen de verschillende draden en het chassis van de loc? Zo ja, dan ontstaat er een kortsluiting die de decoder niet gaat overleven! We stellen nog even het locnummer in op de dipswitches en dan kan de eerste proefrit beginnen. Nummer intoetsen, regelaar open en... daar gaat de Br 86. De loc rijdt perfect.

Een uitgebreid verslag is te lezen in het april 2002 nummer van Railhobby.

2002

 

H0
© Huib Maaskant - Alle rechten voorbehouden - aim@floodland.nl