Javascript Menu by Deluxe-Menu.com

Zes jaar Nul

April 2013. In het voorjaar van 2007 ruilde ik H0 in voor 0. Een beslissing waar ik nooit spijt van heb gehad (dat klinkt iets radicaler dan het is, want Project Waldberg bestaat ook nog steeds). Spoor 0 heeft nu eenmaal een extra dimensie qua beleving; je zit meer in het diorama. De foto van de Sik laat dat gevoel goed zien.

Hoever is Buitenlust inmiddels gevorderd? Het grootste deel is tot op zekere hoogte af. De zwart-witte gedeelten in de tekening moeten nog wel echt afgebouwd worden. Met name het nabouwen van de grote gebouwen - neem station Soest - gaat niet echt snel omdat het stuk voor stuk complexe en unieke maquettes zijn. Verder moet de hele baan nog worden voorzien van Nederlandse armseinen en moet overal nog een fotografische achtergrond achter komen.

De retirade van station Soest is helemaal gereed. Het gebouwtje is met lasersnijden gemaakt uit 3 mm MDF. De kruispannen op het dak en de bijbehorende nokvorsten zijn uniek; ze zijn speciaal met 3D printtechniek gemaakt. De reclameposters op de gevel zijn met een fotoprinter afgedrukt. De randen er omheen zijn weer gelaserd.

Onlangs is nieuw rollend materieel gearriveerd: de DE-1 van Philotrain. Dit is een van de 30 modellen die zijn gemaakt. Het unieke model is geheel van messing. Omdat het treinstel vrij lang is, moet er hier en daar wat worden aangepast in de bogen. Eerst krijgt het model nog een geluidsdecoder aangemeten.

Langs de baan komt een wachterswoning te staan. Het gebouwtje is getekend naar een H0 model van Artitec, dat weer gebaseerd is op een voorbeeld langs de lijn van Utrecht naar Arnhem. Het spoor 0 model wordt wel veel gedetailleerder dan zijn kleine broertje met o.a. schuiframen die uit vier laagjes dun triplex zijn opgebouwd.

Net als de wachterswoning zijn deze arbeidershuisjes uit MDF en triplex gelaserd. Het originele rijtje staat in de Kloosterstraat in Muiden, nummers 7 tot 13. Op nummer 13 heb ik zelf jaren geleden gewoond. De kleine huisjes lenen zich perfect om in een grotere schaal na te bouwen. Andere huizen worden al snel erg groot.

Nog meer laserbouwsels: trappen voor in de huizen en schuurtjes voor in de tuinen. In spoor 0 moet je bijna alles zelf bouwen. Dat kost veel tijd, maar het resultaat is altijd uniek.

Bouwen aan gebouwen

Juli 2013. Station Soest is klaar. Met vallen en opstaan was het bouwen van het station ruim een jaar werk. Het was het eerste gebouw dat ik met lasersnijden heb gemaakt en dan loop je onvermijdelijk tegen een hoop zaken aan die je nog moet uitzoeken. Alle gebouwen die ik hierna heb ontworpen waren een stuk sneller te bouwen. Al doende leer je, zeg maar. Niet alles is met lasersnijden gemaakt. De steunen van het perrondak, de dakpannen en de nokvorsten zijn 3D geprint (getekend door Fred Hornung). Hetzelfde geldt voor de unieke palen van het hek. Het lijkt of er wel erg veel reclameposters aan het gebouw kleven, maar dat was vroeger echt het geval. De posters zijn gemaakt met een professionele fotoprinter.

Het echte gebouw vanuit dezelfde hoek gefotografeerd. Tegenwoordig is het hek flink begroeid. De grote schoorsteen - zichtbaar achter de nok - is verdwenen en de kleine schoorsteen heeft een dakje gekregen. Er zijn ook extra regenpijpen bij gekomen; blijkbaar was de afvoer toch niet voldoende. Nu het gebouw particulier bezit is, zijn de reclameposters verleden tijd. Tegenwoordig mag je je kaartje buiten bij de automaat kopen.

De stationschef woonde vroeger op de eerste verdieping van het station. Jarenlang zat er een geïmproviseerd balkon op het dak van het perron. Inmiddels is dat weer verdwenen, maar de deur in de gevel herinnert er nog aan. Details zoals daklood, de punten op de nok en de kleine dakkapellen maken het station een compleet en uniek model.

De eerste verdieping is voorzien van een volledig interieur. De begane grond heeft een pseudo-interieur van foto's, omdat daar door het perrondak toch nauwelijks iets van te zien is. Alle ruimten zijn verlicht. Onder het perrondak hangt TL-verlichting (lees: witte LEDs). De plaats van de lichtpunten klopt met de echte situatie.

Het oude eerste perron is afgezet met een hek. De palen van het hek zijn wat ongedefinieerd staal, waarschijnlijk oude stalen dwarsliggers. De modelexemplaren zijn aan de hand van foto's in 3D getekend en geprint. Op het hek aan het einde van het perron stond vroeger met zwarte letters 'naar de treinen' en 'uitgang'. De letters zijn nagetekend aan de hand van de oude foto's, op decalpapier geprint en op de houten planken aangebracht. Het diorama van station Soest is hiermee wel zo'n beetje afgerond. Alleen de armseinen en de steldraden ontbreken nog.

Ondertussen gaat de bouw aan de modules van de Zanderij eveneens verder. Dit gebouw is een stenen schuur voor de boswachters en houtvesters. Net als het station is het gebouw met laser uit MDF gesneden. De ramen en deuren zijn van 1 mm triplex en dun ivoorkarton gemaakt, zodat ze gelijk de juiste dikte hebben. De dakpannen zijn kant en klaar gekocht.

Voor veel modelspoorders zal deze wachterswoning een bekende verschijning zijn. Het origineel staat in de buurt van Veenendaal langs de spoorlijn Utrecht - Arnhem. Artitec heeft hier al jaren geleden een leuk H0 model van gemaakt. Op basis van dit model en foto's van de echte woning heb ik het karakteristieke gebouw in 1:43,5 nagemaakt. De muren zijn weer uit 3 mm MDF gelaserd, de ramen en het klompenhok uit 1 mm triplex. De dubbele woning heeft een blinde muur. Blijkbaar vonden de spoorwegen het niet nodig dat de bewoners ergens anders naar keken dan naar de spoorlijn.

De foto's laten zien hoe je met relatief weinig moeite toch een heel gedetailleerd gebouw neer kunt zetten in deze schaal. In vergelijking met het H0 model heeft dit gebouw o.a. schuiframen die in laagjes zijn opgebouwd. De houtnerf van het triplex geeft de planken van de aangebouwde schuur een karakteristieke structuur.

Beide gebouwen krijgen een plaatsje vooraan de modules van de Zanderij. Eerst wordt de basis van het landschap neergelegd en deze basis bestaat uit grasvezels. Voor ik de vezels aanbreng, leg ik eerste een laagje aluminiumfolie neer. Dit geeft een goed aardevlak voor de elektrostaat waarmee het gras rechtop in de lijmlaag wordt geschoten. Ook bij het aanbrengen van een tweede en derde laag vezels met spuitlijm kun je zo de elektrostaat gebruiken.

Rondje Buitenlust

Augustus 2013. Foto's zijn mooi, maar video is nog leuker. In dit filmpje maak je een rondritje van Baarn NCS via Vrolic en de Zanderij naar Soest. En weer terug. De grotere schaal geeft een levensecht beeld. Het filmpje duurt ongeveer 4:30 en is geschoten met een GoPro Hero 3 en een Canon XA20.

lees verder →

2013

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13

© Huib Maaskant - Alle rechten voorbehouden - aim@floodland.nl