Javascript Menu by Deluxe-Menu.com

Een verschil van dag en nacht

April 2015. Buitenlust is voorzien van LED verlichting van Digikeijs. Het systeem bestaat uit twee LED strips (RGB en warmwit). De kleur van het licht is in vier momenten van de dag in te stellen: dag, avond, nacht en ochtend. De modules laten zich via DCC als een gewone accessoire aansturen. Een druk op de knop op de centrale - en op je smartphone - is voldoende om van dag naar avond naar nacht te gaan. Het effect is verbluffend.

Niet alleen de omgeving is verlicht. Bijna alle gebouwen zijn inmiddels aangesloten op Z1-16+ lichtdecoders van Qdecoder. Deze decoders hebben een voorgeprogrammeerde dag-, avond-, nacht- en ochtendsequentie voor huizen. In de centrale zijn de gebouwen en het omgevingslicht aan elkaar gekoppeld. Wanneer het donker wordt, gaan automatisch de lampen in de huizen aan. Hetzelfde geldt voor de straatverlichting en andere lichteffekten.

Langzaam maar zeker vallen allerlei details op hun plaats. In een hoge boom naast de wachterswoning is een echte boomhut met touwladder verschenen. De toegang naar de Zanderij is beveiligd met een slagboom. Hij is gemaakt van messing en kan natuurlijk open en dicht.

Op de losweg van Baarn rijdt een kleine vorkheftruck rond. Het klassieke karretje is een bouwpakketje van Schnellenkamp. De kleuren heb ik gebaseerd op foto's van een echt exemplaar dat op internet te koop stond. Het postkarretje komt uit dezelfde bron.

Een van de laatste grote klussen is het model van Baarn Buurtstation, tegenwoordig Restaurant De Generaal. De muren staan en de raamkozijnen zijn gemonteerd. Op de muren komen later nog verschillende sierstrips; als ik die nu al zou aanbrengen, zouden ze tijdens de bouw beschadigen. De volgende stap is het bouwen van het interieur en daarna komt het dak.

De gevel van de aanbouw mist nog de nodige details, maar is al goed herkenbaar. Het is verbluffend hoeveel detail je met lasersnijden in MDF en triplex kunt uitbeelden. De binnenkozijnen en binnendeuren liggen klaar om gemonteerd te worden. Alles bij elkaar bestaat het pand uit honderden onderdelen.

Herfstprutsels

Oktober 2015. Het lijkt of er niet veel is gebeurd het afgelopen half jaar. Dat klopt wel een beetje. Door tijdgebrek is Buitenlust minder hard opgeschoten dan ik had gehoopt. Maar dat wil niet zeggen dat het project helemaal stilligt. Baarn Buurtstation is inmiddels een hele stap verder en het pand is compleet ingericht. Alle ruimten zijn verlicht en het basisdak zit op het hoofdgebouw.

Achter het gebouw zie je de tests voor de achtergronden. Heel Buitenlust krijgt grote panoramische foto's als achtergrond. De foto's zijn afgelopen zomer rond Soest en Baarn gemaakt. Honderden foto's zijn aan elkaar gezet en bijgewerkt om een kloppend beeld van de omgeving te creëren. De eerste serie komt binnenkort van de digitale drukpers.

Voor het interieur zijn heel wat onderdelen gemaakt. Bijvoorbeeld schouwen met het logo van de Utrechtse Lokaalspoorweg Maatschappij (ULS). Voor de aanbouw is urinoir uit triplex gelaserd. In dezelfde aanbouw zitten ook nog echte toiletten en talloze andere details.

De eerste etage is ingericht met diverse meubels. De bedden voor de slaapkamers komen volledig uit eigen keuken. De basis is van styreen, de dekbedden zijn zakdoeken van HEMA. Achter elk raam hangen gordijnen en alle kamers hebben een uniek behangetje.

Een inkijkje door de ramen. De gordijnen zijn op afstand van de ramen gemonteerd en vallen achter de vensterbanken. De planten zijn H0 modellen van Noch. De wat vage prints op de muren zorgen samen met de gedetailleerde voorgrond voor een fijn gevoel van diepte. In elke ruimte is iets anders te zien met hier en daar wat verborgen grappen.

Elke ruimte is apart verlicht. Dat betekent een flinke bos draad aan het model. De verlichting wordt straks aangestuurd via een Qdecoder met een automatische aan-uit-cyclus zoals je in een echt bewoond huis ziet. De schoorstenen zijn in ruwbouw klaar en kunnen tegelijk met het dak verder afgewerkt worden.

De modules met de driehoeksplitsing zijn gedemonteerd, geschilderd, technisch vervolmaakt en opnieuw gemonteerd. Een van de technische veranderingen is een nieuw ontwikkelde keerlusmodule op basis van een Arduino en twee lichtsluizen. De keerlusmodule werkt volledig kortsluitingvrij zonder extra onderbrekingen of detectiesecties in het spoor. Twee kleine lichtsluizen naast het spoor zorgen ervoor dat de keerlus altijd de juiste polariteit heeft. Wat mij betreft is dit de slimste manier om het keerlusprobleem aan te pakken.

Een ander project: een Nederlandse overweg in 1:43,5. Zoiets kun je nergens kopen en dat betekent dus zelfbouw. De onderdelen heb ik op de Mac getekend in Adobe Illustrator. Vervolgens heb ik alles laten etsen bij PPD in nieuwzilver. Onder de slagboom komt nog een slagboom en dan kan ik op de aandrijving gaan broeden.

Al jaren lag er een Bachmann Brass model van een Engelse J94 op de plank. Met nieuwe onderdelen heb ik de loc nu omgebouwd naar een Nederlandse NS8800. Bij de SSN rijdt het grote voorbeeld na een jarenlange restauratie weer rond als 8811. De ombouw kwam tot stand met hulp van Remmo Statius Muller (voor de informatie) en Jaap Dekker en Jan den Haan (voor het maken van onderdelen).

De horizon tegemoet

Januari 2016. De grote verandering van de afgelopen maanden: achtergronden. Ja, eindelijk. Rond Baarn en Soest heb ik honderden foto's gemaakt. In Photoshop zijn die allemaal aan elkaar gezet tot ruim 20 meter achtergrond. De horizon in model is dus (in grote lijnen) gelijk aan de horizon in werkelijkheid. De bestanden zijn fullcolour gedrukt op 0,3 mm lichtdicht polypropyleen folie met een zo mat mogelijke afwerking. Kost wat tijd en geld, maar dan heb je ook wat.

De hele baan moest uit elkaar om de achtergronden te plaatsen. Dit was echt een gruwelijk karwei, maar ook gelijk een mooie kans om een hele rij kleine dingen af te ronden waar je anders niet bij komt. Uiteindelijk heeft Buitenlust bijna drie maanden in stukken verspreid door het huis gelegen voor alles weer gemonteerd was.

Het effect is best betoverend. Je wint behoorlijk aan diepte. Je staat echt midden in het landschap. Onder sommige hoeken heb je een beetje last van reflectie waardoor de achtergrond wat vaal oogt op foto's. Grappig genoeg is dat effect veel minder als je er met je eigen ogen naar kijkt.

Ik heb geprobeerd om de achtergrond echt precies pas te maken. Zo lopen sloten en wegen zoveel mogelijk door in de achtergrond. Uiteraard lukte dat allemaal niet in een keer en zijn er wat stukken opnieuw gedrukt. Ook qua kleur zijn de voor- en achtergrond zoveel mogelijk op elkaar afgestemd. Daardoor is de overgang nauwelijks zichtbaar.

Bij Soest vouwt de achtergrond zich perfect rond het gebouw. Missie geslaagd dus. Aan Baarn wordt nog druk gebouwd, maar dat komt ook helemaal goed.

De achtergond loopt naadloos door de hele ruimte. Overal waar je kijkt, loopt het diorama door naar de horizon.

Een ander nieuw project: de LocoBox. Ik wilde een transportkist ontwerpen die zonder hang- en sluitwerk toch perfect sluit en aan de bovendeksel op te tillen is. Dat is gelukt. De LocoBox bestaat 100% uit gelaserd 12 mm multiplex. Alleen rond de bodem moet je een paar delen aan elkaar lijmen, de rest is een kwestie van in elkaar klikken. Een soort houtorigami.

Op de grondplaat kun je rails bevestigen, zodat je de treinen er simpel op kunt rijden. Je zou zelfs meerdere grondplaten achter elkaar kunnen leggen als opstelstation bij een modulebaan. Als je naar huis gaat, zet je de zijkanten erop en je tilt alles zo in de auto.

lees verder →

2015, 2016

1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12

© Huib Maaskant - Alle rechten voorbehouden - aim@floodland.nl